Page 18 - vitheesone
P. 18
ບົດທີ 4 ທັກສະການສັງເກດ
1. ຄວາມໝາຍຄວາມສໍາຄັນຂອງການສັງເກດ.
ູ້
ການສັງເກດແມ ົ່ ນການໃຊູ້ປະສາດສໍາພັດທັງ 5 ລວບລວມຂໍມ ນຈາກວັດຖຸ ຫ ຼື ສະຖານະການຕ ົ່ າງໆ.
ູ້
ູ້
ການສ ກສາຄົນຄວູ້າທາງດູ້ານວິທະຍາສາດ ເກຼືອບທັງໝົດມາຈາກພຼືນຖານການສັງເກດ, ການສັງເກດເປັນ
ົ່
ູ້
ຂະບວນການພຼືນຖານທີສໍາຄັນ ຂອງການເຝິກທັກສະຂະບວນການ ທາງວິທະຍາສາດ.
2. ວິທີການສັງເກດ.
ູ້
ົ່
ຄວນເອົາໃຈໃສ ົ່ ແລະ ລະມັດລະວັງດັງນີ:
ົ່
- ການສັງເກດຕູ້ອງປະສົມປະສານກັບປະສາດສໍາພັດຫ າຍອັນພູ້ອມກັນບໍຄວນໃຊູ້ແຕ ົ່ ຕາຢ ົ່ າງດຽວ
ູ້ ົ່
ູ້
- ການສັງເກດຕູ້ອງເນັນທາງດູ້ານປະລິມານທຸກຄັງທີສາມາດເປັນໄປໄດູ້
ົ່
- ຕູ້ອງສັງເກດການປ ົ່ ຽນແປງໂດຍໃຊູ້ອຸປະກອບຕ ົ່ າງໆທີເຮັດໃຫູ້ເກີດມີການປ ົ່ ຽນແປງ
- ຕູ້ອງຮັບຮ ູ້ວ ົ່ າຜົນການສັງເກດຕ ົ່ າງກັບການລົງຄວາມເຫັນ
ູ້
2.1. ການໃຊູ້ປະສາດສໍາພັດຫ າຍຢ ົ່ າງເຂົາໃນການສັງເກດ.
ົ່
ູ້
ການໃຊູ້ປະສາດສໍາພັດຫ າຍຢ ົ່ າງຈະເຮັດໃຫູ້ເຮົາໄດູ້ຮັບຂໍມ ນຂອງວັດຖຸໄດູ້ດີທີສຸດ, ແຕ ົ່ ມີບາງຢ ົ່ າງກໍ ົ່
ົ່
ູ້
ົ່
ົ່
ົ່
ຄວນລະວັງເຊັນ: ບໍຄວນໃຊູ້ລີນຊີມລົດຊາດຂອງທາດໃດທາດໜ ງອາດຈະມີພິດເປັນຜົນເສຍຕໍສຸຂະພາບ
ແລະ ຊີວິດໄດູ້.
2.2. ການສັງເກດດູ້ານປະລິມານ.
ົ່
ົ່
ຕູ້ອງມີສິງອູ້າງອີງເປັນຈໍານວນ, ມີການສົມທຽບລະຫ ົ່ ວາງວັດຖຸ, ມີອຸປະກອບວັດແທກທີໄດູ້
ມາດຖານ
2.3. ການສັງເກດການປ ົ່ ຽນແປງ.
ູ້
ແມ ົ່ ນການປ ົ່ ຽນແປງຂອງວັດຖຸຕ ົ່ າງໆໂດຍທຽບກັບເວລາຕົວຢ ົ່ າງ: ການລະລາຍເກຼືອໃນນໍາສອງອ ົ່ າງ
ໂດຍໃຊູ້ເວລາຕ ົ່ າງກັນ.
2.4. ການສັງເກດກັບການລົງຄໍາເຫັນ.
ການສັງເກດແມ ົ່ ນການບອກຄຸນລັກສະນະຂອງວັດຖຸ ຫ ຼື ປະກົດການຕ ົ່ າງໆໂດຍໃຊູ້ປະສາດສໍາພັດ;
ສ ົ່ ວນການລົງຄວາມເຫັນເປັນການອະທິບາຍເຖິງຜົນຂອງການສັງເກດ.
ຍົກຕົວຢ ົ່ າງ:...
ູ້
2.5. ຂໍແນະນໍາໃນການສັງເກດ
- ຕູ້ອງສັງເກດຮ ບຮ ົ່ າງ, ສີ ຕົວຢ ົ່ າງວັດຖຸມີຮ ບຮ ົ່ າງແນວໃດ?, ມີລົດຊາດແນວໃດ?, ສຽງເປັນແນວ
ົ່
ໃດ? ແລະ ຈັບເບິງມີລັກສະນະແນວໃດ?
ົ່
ົ່
ົ່
- ຕູ້ອງຕອບໄດູ້ວ ົ່ າ: ກູ້ວາງ, ຍາວ ແລະ ສ ງເທົາໃດ?, ໜັກເບົາເທົາໃດ?, ມີອຸນຫະພ ມເທົາໃດ?, ຂະ
ູ້
ົ່
ົ່
ໜາດຕ ົ່ າງໆເຫ ົານີຕູ້ອງມາດຖານວັດແທກເທົາໃດ?
- ບັນທ ກການປ ົ່ ຽນແປງຂອງວັດຖຸໂດຍການປຽບທຽບກ ົ່ ອນ ແລະ ຫ ັງ.
- ທຸກການບັນທ ກລູ້ວນໄດູ້ມາຈາກການສັງເກດ.
16