Page 10 - vitheesone
P. 10

ົ່
                                  ບົດທີ 1 ຄວາມຮ ູ້ທົວໄປກ ົ່ ຽວກັບ ວິທະຍສາດ

               1  ທໍາມະຊາດວິທະຍາສາດ.

                                                   ົ່
                                                                                  ູ້
                   ວິທະຍສາດແມ ົ່ ນຄວາມຮັບຮ  ູ້ກ ົ່ ຽວກັບສິງຕ ົ່ າງໆໃນທໍາມະຊາດ, ຂະບວນການຄົນຄວູ້າຫາຄວາມຮ  ູ້ທາງ
                                                    ົ່
                                                                                                 ົ່
                                             ູ້
                                                                                             ູ້
                                                                                          ົ່
                                                        ູ້
               ວິທະຍາສາດແມ ົ່ ນຂະບວນການຄົນຄວູ້າທີມີຂັນຕອນ ແລະ ມີລະບຽບແບບແຜນ. ດັງນັນ, ຈິງມີ
                                ູ້
               ປະຫວັດສາດການຄົນຄວູ້າອັນຍາວນານຂອງນັກວິທະຍາສາດ, ໃນຂະບວນການສະສົມຄວາມຮ  ູ້ ແລະ
                                                ູ້
                                                                ົ່
                                          ົ່
               ຄວາມເປັນຈິງຂອງທໍາມະຊາດ ເຊິງເປັນພຼືນຖານສໍາຄັນຫ າຍທີສຸດໃນການພັດທະນາສັງຄົມ ໃນປັດຈຸບັນໃຫູ້
                                                                           ົ່
                                                                                                  ົ່
                                                     ູ້
               ຈະເລີນກູ້າວໜູ້າສ ົ່ ຍຸກຄອມພີວເຕີ ແລະ ການຄົນຄວູ້າທາງດູ້ານອະວະກາດເຊິງນັກວິທະຍາສາດບາງທ ົ່ ານທີມີ
                    ົ່ ົ່
               ລາຍຊຼືເຊັນ:
                   1)  ທ ົ່ ານ ໄອແຊກນິວເຕີ ແມ ົ່ ນນັກຟີຊິກສາດ ແລະ ນັກຄະນິດສາດ ຊາວອັງກິດ
                                                                                                  ົ່
                                                                                         ົ່
                                                                                      ົ່
                   2)  ທ ົ່ ານ ດະມິດທຣີ ເມນອີລີເຢບ: ເປັນນັກເຄມີສາດ ຄົນລັດເຊຍ (1834-1907) ທີມີຊຼືສຽງຄົນໜ ງ.
                   3)  ທ ົ່ ານ ຊາກ ດັກວິນ (1809-1882) ເປັນນັກວິທະຍາສາດທໍາມະຊາດຊາວອັງກິດໄດູ້ສະເໜີທິດສະ
                                                     ູ້
                      ດີຂອງວິວັດທະນາການ, ການເລຼືອກເຟັນທໍາມະຊາດ.
                                                                    ົ່
                                                     ົ່
                                                                                      ົ່
                   4)  ທ ົ່ ານ ມາຮີ ກ ຮີ ເປັນນັກ ຟີຊິກສາດ ເຊິງນາງ ແລະ ສາມີ ຊຼື ປີແອ ກ ຮີ ເປັນຄົນຝຣັງທັງສອງແມ ົ່ ນ
                           ູ້
                      ນັກຄົນຄວູ້າກ ົ່ ຽວກັບທາດແຜ ົ່ ກໍາມະລັງສີ.
                                                                                       ົ່
                                                                           ົ່
                                                                                 ູ້
                   5)  ທ ົ່ ານ ເຣຮີ ເບກເກີເຮວ (1852-1908) ເປັນນັກຟີຊິກສາດຄົນ ຝຣັງ ໄດູ້ຄົນຄວູ້າຕໍຈາກ ທ ົ່ ານ ມາຮີ
                      ກ ລີ ແລະ ສາມີ.
               2  ທັດສະນະຄະຕິ ຫ ຼື ແນວຄວາມຄິດທາງວິທະຍາສາດ
                    ົ່
                   ເພຼືອໃຫູ້ບັນລຸຜົນໃນການສະແຫວງຫາຄວາມຮ  ູ້ທາງວິທະຍາສາດແຕ ົ່ ລະປະເພດໄດູ້ຢ ົ່ າງຖຼືກຕູ້ອງ, ຕູ້ອງມີ
                                                                     ູ້
                                                                           ົ່
                                                         ົ່
               ຄວາມຮ ູ້ ແລະ ມີທັດສະນະຄະຕິທາງວິທະຍາສາດເຊິງເປັນອົງຄະພຼືນຖານທີເຮັດໃຫູ້ວິທະຍາສາດກາຍເປັນ
                                                                    ົ່
                                                        ົ່
                                                                                 ົ່
                                                                                        ູ້
               ຄວາມຈິງ ແລະ ນັກວິທະຍາ ສາດກາຍເປັນບຸກຄົນທີໄດູ້ຮັບການເຊຼືອຖຼືຢ ົ່ າງແທູ້ຈິງເຊິງຢຼືດໝັນໃນອິດສະຫ ະ
               ເສລີທາງດູ້ານຄວາມຄິດ, ເຄົາລົບຄວາມເປັນຈິງ, ມີເຫດຜົນ ແລະ ມີຄວາມອົດທົນຢ ົ່ າງແທູ້ຈິງ. ຄວາມຮ  ູ້ດູ້ານ
                                                                                    ົ່
                         ົ່
                                                                                               ົ່
                                                ູ້
                                                                                                  ູ້
               ມະໂນຈິດທີທ ົ່ ຽງທໍາ ແລະ ກົງໄປກົງມານັນ, ບັນດານັກປາດ, ນັກວິທະຍາສາດຈະຄິດເພຼືອວຽກງານເທົານັນ.
                                                                  ົ່
                           ູ້
                                                                     ູ້
               ໃນປັດຈຸບັນນີສາມາດສະຫ ບທັດສະຄະຕິທາງດູ້ານວິທະຍາສາດດັງນີ:
                                     ຸ
                                    ົ່
                                                                                        ົ່
                                                               ົ່
                                                     ົ່
                  ກ. ຕູ້ອງຮັບຮ  ູ້ວ ົ່ າທຸກສິງທຸກຢ ົ່ າງລູ້ວນແຕ ົ່ ບໍແນ ົ່ ນອນ, ບໍມີຄວາມຮ  ູ້ວິທະຍາສາດໃດໆທີມີຄວາມຮ  ູ້ສຸດ
                                                                                  ົ່
                        ົ່
               ຍອດໂດຍບໍມີການປ ົ່ ຽນແປງຕະຫ ອດການ. ຕູ້ອງຮັບຮ  ູ້ວ ົ່ າຄວາມຮ  ູ້ທຸກປະເພດພູ້ອມທີຈະປ ົ່ ຽນແປງທຸກເວລາ
                                ູ້
                                           ູ້
                                       ົ່
                 ົ່
                      ູ້
               ເມຼືອມີຂໍມ ນ ແລະ ຂໍເທດຈິງເພີມຂ ນ.
                           ູ້
                                                 ູ້
                                                            ົ່
                  ຂ.  ຢ ດໝັນໃນຄວາມເປັນຈິງ ແລະ ຂໍແທູ້ຈິງພູ້ອມທີຈະຍອມຮັບປະກາດ ແລະ ຢຼືນຢັນຄວາມເປັນຈິງ
                                              ົ່
               ໂດຍປາສະຈາກອະຄະຕິ ຫ ຼື ບິດເບຼືອນທີມາຈາກອິດທິພົນທາງອາລົມຂອງຕົນເອງ ຫ ຼື ຂອງບຸກຄົນຜ ູ້ມີອໍານາດ
               ໃນສັງຄົມ.
                                                         8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15